الملاحة

  • التخطي للمحتوى
جامعة شريف للتكنولوجيا مرکز مشاوره و سبک زندگی
  • بستن
  • معرفی مرکز
    • درباره مرکز
    • همکاران مرکز
  • خدمات مرکز مشاوره
    • واحد مددکاری اجتماعی
    • واحد روان درمانی
    • واحد روان پزشکی
    • واحد مشاوره تحصیلی
    • واحد کمیسیون موارد خاص
    • همیاران سلامت روان
  • چند رسانه‌ای
    • بروشور آموزشی
    • کتابچه آموزشی
    • مشاور شریف
    • ویدیو کوتاه آموزشی
    • چند اسلاید تا آگاهی بیشتر
  • ارتباط با ما
  • واحد مشاوره و خدمات روانشناسی
    • مرکز مشاوره و سبک زندگی
    • روان پزشکی
    • مددکاری اجتماعی
  • دوره‌های آموزشی
  • کانون همیاران سلامت روان
دخول
  • اعضای هیات علمی
  • گروه های پژوهشی
  • رویدادها
جامعة شريف للتكنولوجيا
  • faen
  • دخول
    • اعضای هیات علمی
    • گروه های پژوهشی
    • رویدادها
مرکز مشاوره و سبک زندگی
  • معرفی مرکز
    • درباره مرکز
    • همکاران مرکز
  • خدمات مرکز مشاوره
    • واحد مددکاری اجتماعی
    • واحد روان درمانی
    • واحد روان پزشکی
    • واحد مشاوره تحصیلی
    • واحد کمیسیون موارد خاص
    • همیاران سلامت روان
  • چند رسانه‌ای
    • بروشور آموزشی
    • کتابچه آموزشی
    • مشاور شریف
    • ویدیو کوتاه آموزشی
    • چند اسلاید تا آگاهی بیشتر
  • ارتباط با ما
  • واحد مشاوره و خدمات روانشناسی
    • مرکز مشاوره و سبک زندگی
    • روان پزشکی
    • مددکاری اجتماعی
  • دوره‌های آموزشی
  • کانون همیاران سلامت روان
1404/05/13

مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌کند

آیا فقط با ضریب هوشی یا استعداد می‌تونم موفقیت علمی خودم یا همکلاسی‌هایم را پیش‌بینی کنم؟

نه. یک عامل مهم این وسط پنهان است:

تنظیم هیجان

 

پژوهش‌های جدید نشان میده مشکل فقط کمبود تلاش یا نداشتن اراده نیست.

حتی ممکن است من با وجود باهوش بودن و داشتن خودشناسی کافی برای اینکه بدونم با استعدادم و در حوزه درسی خودم توانمندم، باز هم گرفتار یک تله پنهان بشم: هیجانات سرکش و ناگهانی.

مثل وقتی که اضطراب امتحان، یا ترس از نتیجه و آینده‌ی تحصیلی، شغلی و زندگی، سراغم ‌میاد و مغزم را از مدار خارج می‌کنه.


تحقیقات [Chen & Wu, 2021] روی هزاران دانش‌آموز نشان داد:

حتی کسانی که موفقیت خود را به «استعداد ذاتی» نسبت می‌دهند، اگر نتوانند هیجانات منفی مثل اضطراب و شرمندگی را به‌خوبی مدیریت کنند، در پیشرفت تحصیلی عقب می‌مانند.

حمایت هیجانی‌ای که بچه‌ها از خانواده می‌گیرند و مهارت‌های آن‌ها در کنترل و نظارت بر خود، نقش سرنوشت‌سازی در موفقیت دارد.

یکی از راهکارهای عملی که این مقاله پیشنهاد داده، طراحی یک برگه‌ی مدیریت هیجانِ آزمون است.

قبل از هر آزمون یا در زمان بحران تحصیلی، سه هیجان غالب خودت را بنویس (مثلاً: اضطراب، سردرگمی، شرم) و جلوی هرکدام یک راهبرد عملی ثبت کن.

مثلاً: برای اضطراب → سه دقیقه تنفس «چهار-شش-هشت»؛

برای سردرگمی → پنج دقیقه مرور کوتاه یا پرسیدن یک سؤال از استاد؛

برای شرم → یادآوری یک موفقیت قبلی.

این کار باعث فعال‌سازی تنظیم هیجان و کاهش تأثیر هیجانات منفی بر عملکردت میشه. پژوهش‌ها با مدل‌های آماری «Mediating Effect» هم این را ثابت کردند.

پس نسبت دادن موفقیت به استعداد ذاتی — حتی در باهوش‌ترین‌ها — اگر با تقویت یادگیری خودتنظیمی و مدیریت فعال هیجانات منفی همراه نباشه، نتیجه‌اش کاهش دستاورد تحصیلی میشه.

مدل‌های معادلات ساختاری (SEM) نیز تأیید کردند که اثر صرفِ هوش، تنها زمانی آشکار میشه که اضطراب، نگرانی یا وسواسِ شکست، مدیریت بشه. 

دفاتر و وزارت خانه‌ها

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • پرتال امام خمینی (ره)
  • ریاست جمهوری اسلامی ایران
  • پایگاه اطلاع رسانی دولت
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • وزارت آموزش و پرورش

سایر لینک‌های مفید

  • معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
  • مرکز پردازش سریع دانشگاه صنعتی شریف
  • مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری
  • بنیاد نخبگان استان تهران
  • بنیاد ملی نخبگان
 آدرس مرکز مشاوره: تهران، خیابان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف، پردیس مرکزی، جنب ساختمان شهید رضایی
 پذیرش: 66168262 021
 مددکاری: 66168271 021
 ۱۴۵۸۸۸۹۶۹۴
 counseling@sharif.edu
  • آشنایی با دانشگاه
  • آموزش
  • پژوهش و فناوری
  • فرهنگ در شریف
  • زندگی در دانشگاه
  • پرتال خبری

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به دانشگاه صنعتی شریف می‌باشد. 

| اخر تحديث : 16 11 2025 - 20:33:50